50ZOBRAZENÍ

Ve čtyřicátých letech zvonil módě umíráček. Do životů lidí v Evropě a v USA během 40. let vstoupila válka a s ní nedostatek a přídělový systém. Válečný stav se odrazil samozřejmě i v módě, nebyl na ní čas, peníze a ani příliš nálady.

Konec kapes a začátek tříčtvrtečních kabátů

Látky byly na přídělový systém stejně jako jídlo. Na vše byly míry a kvóty, které se nesměly překročit. Na oblečení se přestaly šít kapsy, aby se neplýtvalo materiálem a kabát se o třetinu zkrátil, až vznikl tříčtvrteční kabát známý i dnes. A samozřejmě se přešívalo oblečení staré a využívaly se látky, které byly po ruce – například záclony.

Barvy, vzory a falešné nylonky

Většina oděvů byla jednobarevná. Nejčastěji užívaným vzorem se staly puntíky. Šaty ženám zvýrazňovaly pas a vycpávaly se ramena. Kvůli šetření nebyly sukně, šaty ani kabáty delší než po kolena. Nylonky byly nedostatkové zboží a tak si ženy alespoň kreslily na nohy švy černou tužkou nebo krémem na boty, aby to vypadalo, že je mají. Jedinou výjimkou byly klobouky, na ty se šetření nevztahovalo a byly tak jedinou možností kreativnosti a ozvláštnění módy.

Výrazný make-up a vlny

Nemožnost kreativního vyžití v módě přiměl ženy opět improvizovat. Volily výrazný make-up a účes. Ženy si oblíbily rudou rtěnku, nápadné linky a vlasy s trvalou, která na nich zajišťovala velké vlny, nosily většinou střižené na ramena, spíše delší, aby to umožňovalo praktické sepnutí při pracovním vytížení. Trendy byly drdoly, stužky a čelenky.

Počátek kalhot

Vzhledem k tomu, že všichni muži v produktivním věku narukovali do války, bylo třeba zapojit do pracovního procesu zapojit ženy a dívky. Továrny se nesměly zastavit, bylo třeba vyrábět nejen zbraně a náboje, ale i náčiní pro běžný život. Těžkou práci mužů nyní tedy zastávalo něžné pohlaví a prioritou se stala praktičnost. Do života žen vstoupily kalhoty.

Poslední ostrůvky módy

Paříž se své módy nehodlala vzdát. Mezi módními domy, které mohly pokračovat ve své činnosti, byly firmy jako Marcel Rochas, Robert Piguet a Jacques Fath. Marcel Rochas v době války zaměstnával mladého Christiana Diora, Pierra Balmaina a Huberta de Givenchy. Tříčtvrteční kabát, dnes tak obíbený, pochází právě z dílny domu Rochas.

Vznik konfekce

Do praktické módy se rozhodl mluvit i Londýn, který se zapojil do poválečné obnovy formou modelu značky CC41. Výroba byla zaměřená na účelové oděvy o přesných parametrech. Britky se nechaly inspirovat při přešívání starých modelů časopisem Vogue. Velmi oblíbené byly vlastenecké motivy. Výrazně se zviditelňuje firma Marks&Spencer. Tato oficiální evropská politika jednotlivých států umožnila vnik a přijetí konfekce tak, jak ji známe dnes.